Wir freuen uns Ihnen auch dieses Jahr wieder ein interessantes Programm anbieten zu können.
We are pleased to offer you again this year an interesting program.
Tuesday, 22nd June 2021
08:15 a.m.
F. Atzler; TU Dresden
Begrüßung / Welcome
Session 1: Rahmenbedingungen und Gesetzgebung / Framework conditionsand legislation
08:30 a.m.
M.Sens et. al; IAV GmbH
CO neutrale Mobilität 2050?
The path to CO2-neutral mobility in 2050
09:00 a.m.
K.-M. Grugl; KTM AG
Die Europäische Abgasgesetzgebung für Motorräder – in einer Zeit des Wandels
the European Emission Regulation for Motorcycles – in a period of change
09:30 a.m.
G. Reddy, P. Götschl, P. Kapus, K. Prevedel; AVL List GmbH
Ways to Low and Lowest Tailpipe Emissions with Highly Efficient Gasoline Engines – Simulation as “Pathfinder Tool” for the Formulation of Conceptual Approaches
10:00 – 10:30 a.m. – Kaffeepause / Coffee Break
Session 2: Neue Antriebe und Konzepte / New drives and concepts
10 :30 a.m.
D. T. Koch, T. Ebert ; KEYOU GmbH
EGR-Strategy of an Hydrogen Combustion Engine
11:00 a.m.
J. Etienne; EKPO Fuel Cell Technologies GmbH
n.n.
11:30 a.m.
A. Smallbone, A. P. Roskilly ; Durham University
Development of a hydrogen powered free-piston engine generator for hybrid-electric vehicles
12:00 a.m.
M. Graz, F. Wolf, F. Obrist, D. Reich ; Obrist Powertrain GmbH
Hyper-Hybrid, 2020
12:30 – 02:00 p.m. – Mittagessen / Lunch
Session 3: elektrifizierte Antriebe / electrified drives
02:00 p.m.
M. Thewes, A. Balazs, S. K. Yadla, V. Walter, M. Görgen, J. Scharf;
FEV Europe GmbH, S. Sterlepper, T. Voßhall; RWTH Aachen University
Zero-Impact Combustion Engine
02:30 p.m.
M. Ehrly, M. Schönen M. Scassa, E. Nadir, Th. Körfer, H. Busch
FEV Europe GmbH
Beitrag von zukünftigen Dieselantrieben für eine nachhaltige Mobilität
Contribution of next generation Diesel Engines towards sustainable mobility
03:00 p.m.
E. Achleitner, G. Haft, F. Kleiner, H. Stock; Vitesco Technologies GmbH
Niedrigstemissionen für elektrifizierte Ottomotoren im realen Fahrbetrieb
Lowest Real Driving Emissions for Electrified Gasoline Engines
03:30 – 04:00 p.m. – Kaffeepause / Coffee Break
Session 4: Abgasnachbehandlung / Exhaust gas aftertreatment
04:00 p.m.
K. Schrewe, S. Steigert, B. Maurer;
HJS Emission Technology GmbH & Co. KG
Thermomanagement und AdBlue Gemischaufbereitung – Schlüsseltechnologien auf dem Weg zu zero impact Verbrennungsmotoren
Thermal Management and AdBlue Mixture Preparation – Key Technologies for Zero Impact Powertrains
04:30 p.m.
M. Elicker, M. Scheidt, W. Christgen, F. Himsel, T. Werblinski
Schaeffler Technologies AG & Co. KG
M. Brauer, K. Hielscher, R. Pohlke; IAV GmbH
Innovatives Konzept zur Erfüllung der Emissionsvorschriften im Schwachlastbetrieb von Dieselmotoren für EU7 und darüber hinaus
Innovative Concept in Diesel Low Load Emission Compliance for EU7 and Beyond
05:00 p.m.
W. Gottschalk, S. Pleace, N. Weinhold, D. Beese ; IAV GmbH
Investigations on thermal reconditioning strategies and their effects on exhaust emissions for SI engines
05:30 p.m.
D. Sammet, D. Samuelsen, E. Weingarten, T. Hoeffken; Robert Bosch GmbH
Denoxtronic 5.3: Überwachung der Dosierrate als Schlüsselfunktion für zukünftige Anforderungen
Denoxtronic 5.3: Monitoring of the dosing rate as a key function for future requirements
08:00 p .m. – Abendveranstaltung / Evening Event
Wednesday, 23rd June 2021
Session 5: Partikel / Particles
08:30 a.m.
Y. Otsuki, P. Kreutziger, M. Rieker ; HORIBA Europe GmbH
A. Perez, S. Paz; Applus+ IDIADA
Die Messung von sub-23 nm Partikeln für die Auswertung von Verbrennungsmotoren im Labor und On-Board: Das PEMs4Nano Projekt
Sub-23 nm particle number measurement systems for laboratory and onboard internal combustion engine evaluations: the PEMs4Nano project
09:00 a.m.
C. Focsa, D. Duca, M. Vojkovic, Y. Carpentier, C. Pirim, P. Desgroux;
University of Lille, T. Tritscher, J. Spielvogel; TSI GmbH,
M. Rahman, A. Boies; University of Cambridge,
K. F. Lee, A. N. Bhave; CMCL Innovation, S. Legendre, O. Lancry,
P. Kreutziger, M. Rieker; HORIBA Europe GmbH
Measuring size-selected ultrafine particles emitted by internal combustion engines: the PEMS4Nano project
09:30 a.m.
A. Hegab, K. Dahuwa, A. Cairns; University of Nottingham, UK
R. Francis, A. Khurana; Keronite International Ltd.
New Thermal Swing Barrier Coating for High Efficiency Diesel Engines
10:00 – 10:30 a.m. – Kaffeepause / Coffee Break
Session 6: Kraftstoffe / Fuels
10:30 a.m.
P. E. M. Soliz et al.; Bergakademie Freiberg
Vergleichende Bewertung der Energieeffizienz bei der Erzeugung von E-Fuels
Comparative assessment of the energy efficiency for the production of E-Fuels
11:00 a.m.
M. Bertau; Bergakademie Freiberg
Ist Wasserstoff die Lösung? Vom Potential Kohlenstoff-basierter Synfuels.
Is Hydrogen the solution? On the potential of carbon-based synfuels
11:30 a.m.
Y. Hemberger, R. Cracknell; Shell
Low carbon mobility options for internal combustion engines
12:00 a.m.
Ch. Saupe, F. Atzler; TU Dresden
A. Kapp, L. Deissenroth; Hyundai Motor Europe Technical Center GmbH
O. Kastner; Vitesco Technologies GmbH
U. Leuteritz; Liebherr-Components Deggendorf GmbH
Potentiale von Oxymethylen-Dimethyl-Ether in der dieselmotorischen Verbrennung
Potentials of oxymethylene-dimethyl-ether in diesel engine combustion
12:30 – 02:00 p.m. – Mittagessen / Lunch
Session 7: Motorenentwicklung / engine development
02:00 p.m.
J. Neugärtner ; IWIS motorsysteme GmbH & Co. KG
Variable Compression Ratio – Technology component for future Otto engines, Dual Mode VCS™
02:30 p.m.
A. Voice, R. Levy; Aramco Americas – Detroit Research Center
R. Singh, M. Fatouraie – Bosch
Fuel property and composition effects on PN and criteria pollutant emissions from a modern spark-ignition engine
03:00 p.m.
F.-J. Wetzel; BMW Motorrad, A . Götze; TU Dresden
Effekte von taC-Schichten zur Reibungsreduzierung im Verbrennungsmotor
Effects of taC coatings for friction reduction in ICE
03:30 p.m.
F. Atzler; TU Dresden
Schlusswort / Conclusion