Programm 2019

Tuesday, 4th June 2019

08:15 a.m.
F. Atzler; TU Dresden
Begrüßung / Welcome

Gesetzgebung und Randbedingungen / Legislation and boundary conditions

08:30 a.m.
M. Maggiore; European Commission
Air quality and decarbonisation: a research perspective among regulation, science and fallacies

09:00 a.m.
A. Hausmann, G. Löschau, A. Pausch, U. Wolf, U. Schreiber;
Sächsisches Landesamt für Umwelt, Landeswirtschaft und Geologie
Stickstoffdioxid, Feinstaub: Messstationen, Entwicklung und Luftreinhaltepläne in Sachsen
Nitrogen dioxide, fine particulate matter: sampling points, development and air quality plans in Saxony

09:30 a.m.
P. Eichler, C. Vitzthum v. Eckstädt; Umweltbundesamt
1 Jahr UBA-Messprogramm – Ermittlung von Emissionsfaktoren für Softwareupdates als Teil der neuen Datenbasis für HBEFA 4.1
1 year of UBA Emission Measurement Program – Determination of Emission Factors for Software Updates as Part of the new Data Base for HBEFA 4.1

10:00 a.m.
R. Roch; Dresdner Verkehrsbetriebe
n.n.

10:30 – 11:00 a.m. – Kaffeepause / Coffee Break

Nutzfahrzeuge / commercial vehicles
11:00 a.m.
K. Schrewe, B. Maurer, S. Steigert, C. Menne;
HJS Emission Technology GmbH & Co. KG
Optimized AdBlue® Mixture Preparation and integrated Thermal Management – key elements of the HJS Heavy Duty SCRT®

11:30 a.m.
M. Presti, L. Pace; CPT / Continental Emitec,
M. Mattei, L. Crippa; SDF
Innovativer motornaher DOC Einbau des neuen CS Metall Substrates: Integration in den SDF FARMotion Stage V Motoren
Innovative DOC close coupled packaging of the new CS metallic substrate: integration in the SDF FARMotion Stage V engines

12:00 a.m.
G. Minosi; Liebherr Machines Bulle SA
Challenges on the EATS development for OFF-ROAD application?

12:30 – 02:00 p.m. – Mittagessen / Lunch

Hybridisierung / Hybridisation

02:00 p.m.
M. Graz, F. Wolf, F. Obrist, D. Reich; Obrist Powertrain GmbH
HyperHybrid: Low-Cost Electrification

02:30 p.m.
G. Avolio, S. Beer, J. Drechsel, M. Perugini, S. Rohrer, T. Swigon;
CPT / Continental Emitec
Aftertreatment electrification as solution to reduce NOx emissions in all driving conditions

03:00 p.m.
D. Taindjis, G. Dober, N. Guerassi; Delphi Technologies
W. Baumann; IAV GmbH
Real-driving emissions calibration: a holistic statistical approach applied to engine and aftertreatment transients

03:30 – 04:00 p.m. – Kaffeepause / Coffee Break

Strategien und Regelungen / Strategies and Controls

04:00 p.m.
T. Dengler, T. Rankel; Robert Bosch GmbH
Web-based Validation

04:30 p.m.
A. Brandl, S. Grubwinkler, M. Sans, H.-J. Wiehoff;
Continental Regensburg / Toulouse
Optimaler Steuerungsprozess eines prädiktiven Energiemanagement-systems für den Antriebsstrang
Optimal control process of a predictive powertrain energy management system

05:00 p.m.
I. Hein, C. Fuchs, R. Diener, H. Markert; Robert Bosch GmbH
Software in the Loop Methodik als zielführende Methode zur effizienten Entwicklung zukünftiger Antriebssysteme
Software in the Loop methodology as leading methodology for efficient development of future powertrain systems

05:30 p.m.
M. Böhmer, S. K. Yadla, A. Balazs, M. Thewes, J. Scharf, T. Plum; FEV Europe GmbH, M. Eisenbarth, M. Wegener, J. Andert; RWTH Aachen
Der Einfluss von vernetztem und autonomem Fahren auf den optimalen Ottomotorenantriebstrang
Influence of Connectivity and Autonomous Driving on the Optimal Gasoline Powertrain Configuration

08:00 p.m. – Abendveranstaltung / Evening Event

Wednesday, 5th June 2019


EU-7 und SCR Nachrüstung / EU-7 and SCR Retrofit

08:30 a.m.
M. Bertau; Bergakademie Freiberg
Die neue Mobilität und die Rohstoffsituation
The new mobility and the ressource situation

09:00 a.m.
P. Dulgheru; BOSAL ECS
Technology drivers for Euro 7 compliance in gasoline and diesel powered passenger cars

09:30 a.m.
J. Margraf; Baumot Technologie GmbH
Nachrüstung von Diesel-PKW mit einem sensorgesteuertem SCR-System mit externer Ammoniakerzeugung für hocheffiziente NOx Minderung auf RDE-Zyklen
Retrofit of diesel cars with a stand-alone SCR-system with external ammonia generation for high efficient NOx reduction on RDE cycles

10:00 a.m.
M. Pley; Dr. Pley SCR Technology GmbH
Nox Minderung bei Temperaturen unter 180°C – Von der Idee bis zur ABE für ein NOx-MS-Pkw
NOx reduction at temperatures below 180°C – from concept to homologation of a retro-fit SCR system for light passenger vehicles

10:30 – 11:00 a.m. – Kaffeepause / Coffee Break

Abgasnachbehandlung / Aftertreatment

11:00 a.m.
M. Rieker, S. Legendre, A. Behave, C. Focsa; HORIBA Europe GmbH Measurement and Charakterisation of ultrafine particles in engine exhausts

11:30 a.m.
M. Mundi, J. Hetzer, S. Lehner; MAN Energy Solutions SE
H. Chlupka, B. Bäker; TU Dresden
Potenziale und Herausforderungen der prädiktiven Diagnose von SCR-Katalysatoren in Großmotorenanlagen
Potentials and Challenges of Predictive Diagnostics of SCR Catalysts in Large-Scale Engine Systems

12:00 a.m.
S. Sterlepper, J. Claßen; RWTH Aachen University
M. Görgen, J. Cox, M. Nijs, J. Scharf; FEV Europe GmbH
D. Rose, T. Boger; Corning GmbH
Full useful life evaluation of gasoline particulate filters by accelerated ash loading and thermal aging

12:30 – 02:00 p.m. – Mittagessen / Lunch

Motorenentwicklung / engine development

02:00 p.m.
P. Borsch, T. Schulze, A. Brandl; CPT Group GmbH
Systementwicklung für Alternative Kraftstoffe in Aufgeladenen Direkt-Einspritzenden Motoren System
Development for Alternative Fuels in Charged DI-Engines

02:30 p.m.
K. Mahler et al.; TU Dresden
n.n.

03:00 p.m.
M. Keenan; Ricardo UK Ltd.
The use of ozone in low temperature emissions control

03:30 – 04:00 p.m. – Kaffeepause / Coffee Break

Motorenentwicklung / engine development

04:00 p.m.
N. Soulopoulos, Y. Hardalupas, A. Taylor; Imperial College London
The effects of high boost pressure and low pressure EGR on emissions and fuel consumption in an I4 light duty diesel engine

04:30 p.m.
R. Vedder, Seidel, Lippert; Atlanting GmbH
Abgaskondensat im Ansaugtrakt unter RDE Bedingungen
Exhaust gas condensate in the air intake system under RDE conditions

05:00 p.m.
Th. Körfer, H. Busch, M. Scassa, M. Schönen, J. Fuerst, H.-J. Schiffgens,
M. Younkins, K. Wang; FEV Group GmbH
Neuheitliche NOx-Reduzierungsmaßnahmen für dieselbetriebene Anwendungen im Rahmen anstehender Reinluftprogramme
Smart Tailpipe NOx Reduction for Diesel-powered applications under upcoming clean air programs

05:30 p.m.
F. Atzler; TU Dresden
Schlusswort / Conclusion


09:30 a.m.
P. Eichler, C. Vitzthum v. Eckstädt; Umweltbundesamt
1 Jahr UBA-Messprogramm – Ermittlung von Emissionsfaktoren für Softwareupdates als Teil der neuen Datenbasis für HBEFA 4.1
1 year of UBA Emission Measurement Program – Determination of Emission Factors for Software Updates as Part of the new Data Base for HBEFA 4.1

10:00 a.m.
R. Roch; Dresdner Verkehrsbetriebe
n.n.

10:30 – 11:00 a.m. – Kaffeepause / Coffee Break

Nutzfahrzeuge / commercial vehicles
11:00 a.m.
K. Schrewe, B. Maurer, S. Steigert, C. Menne;
HJS Emission Technology GmbH & Co. KG
Optimized AdBlue® Mixture Preparation and integrated Thermal Management – key elements of the HJS Heavy Duty SCRT®

11:30 a.m.
M. Presti, L. Pace; CPT / Continental Emitec,
M. Mattei, L. Crippa; SDF
Innovativer motornaher DOC Einbau des neuen CS Metall Substrates: Integration in den SDF FARMotion Stage V Motoren
Innovative DOC close coupled packaging of the new CS metallic substrate: integration in the SDF FARMotion Stage V engines

12:00 a.m.
G. Minosi; Liebherr Machines Bulle SA
Challenges on the EATS development for OFF-ROAD application?

12:30 – 02:00 p.m. – Mittagessen / Lunch

Hybridisierung / Hybridisation

02:00 p.m.
M. Graz, F. Wolf, F. Obrist, D. Reich; Obrist Powertrain GmbH
HyperHybrid: Low-Cost Electrification

02:30 p.m.
G. Avolio, S. Beer, J. Drechsel, M. Perugini, S. Rohrer, T. Swigon;
CPT / Continental Emitec
Aftertreatment electrification as solution to reduce NOx emissions in all driving conditions

03:00 p.m.
D. Taindjis, G. Dober, N. Guerassi; Delphi Technologies
W. Baumann; IAV GmbH
Real-driving emissions calibration: a holistic statistical approach applied to engine and aftertreatment transients

03:30 – 04:00 p.m. – Kaffeepause / Coffee Break

Strategien und Regelungen / Strategies and Controls

04:00 p.m.
T. Dengler, T. Rankel; Robert Bosch GmbH
Web-based Validation

04:30 p.m.
A. Brandl, S. Grubwinkler, M. Sans, H.-J. Wiehoff;
Continental Regensburg / Toulouse
Optimaler Steuerungsprozess eines prädiktiven Energiemanagement-systems für den Antriebsstrang
Optimal control process of a predictive powertrain energy management system

05:00 p.m.
I. Hein, C. Fuchs, R. Diener, H. Markert; Robert Bosch GmbH
Software in the Loop Methodik als zielführende Methode zur effizienten Entwicklung zukünftiger Antriebssysteme
Software in the Loop methodology as leading methodology for efficient development of future powertrain systems

05:30 p.m.
M. Böhmer, S. K. Yadla, A. Balazs, M. Thewes, J. Scharf, T. Plum; FEV Europe GmbH, M. Eisenbarth, M. Wegener, J. Andert; RWTH Aachen
Der Einfluss von vernetztem und autonomem Fahren auf den optimalen Ottomotorenantriebstrang
Influence of Connectivity and Autonomous Driving on the Optimal Gasoline Powertrain Configuration

08:00 p.m. – Abendveranstaltung / Evening Event

Wednesday, 5th June 2019


EU-7 und SCR Nachrüstung / EU-7 and SCR Retrofit

08:30 a.m.
M. Bertau; Bergakademie Freiberg
Die neue Mobilität und die Rohstoffsituation
The new mobility and the ressource situation

09:00 a.m.
P. Dulgheru; BOSAL ECS
Technology drivers for Euro 7 compliance in gasoline and diesel powered passenger cars

09:30 a.m.
J. Margraf; Baumot Technologie GmbH
Nachrüstung von Diesel-PKW mit einem sensorgesteuertem SCR-System mit externer Ammoniakerzeugung für hocheffiziente NOx Minderung auf RDE-Zyklen
Retrofit of diesel cars with a stand-alone SCR-system with external ammonia generation for high efficient NOx reduction on RDE cycles

10:00 a.m.
M. Pley; Dr. Pley SCR Technology GmbH
Nox Minderung bei Temperaturen unter 180°C – Von der Idee bis zur ABE für ein NOx-MS-Pkw
NOx reduction at temperatures below 180°C – from concept to homologation of a retro-fit SCR system for light passenger vehicles

10:30 – 11:00 a.m. – Kaffeepause / Coffee Break

Abgasnachbehandlung / Aftertreatment

11:00 a.m.
M. Rieker, S. Legendre, A. Behave, C. Focsa; HORIBA Europe GmbH Measurement and Charakterisation of ultrafine particles in engine exhausts

11:30 a.m.
M. Mundi, J. Hetzer, S. Lehner; MAN Energy Solutions SE
H. Chlupka, B. Bäker; TU Dresden
Potenziale und Herausforderungen der prädiktiven Diagnose von SCR-Katalysatoren in Großmotorenanlagen
Potentials and Challenges of Predictive Diagnostics of SCR Catalysts in Large-Scale Engine Systems

12:00 a.m.
S. Sterlepper, J. Claßen; RWTH Aachen University
M. Görgen, J. Cox, M. Nijs, J. Scharf; FEV Europe GmbH
D. Rose, T. Boger; Corning GmbH
Full useful life evaluation of gasoline particulate filters by accelerated ash loading and thermal aging

12:30 – 02:00 p.m. – Mittagessen / Lunch

Motorenentwicklung / engine development

02:00 p.m.
P. Borsch, T. Schulze, A. Brandl; CPT Group GmbH
Systementwicklung für Alternative Kraftstoffe in Aufgeladenen Direkt-Einspritzenden Motoren System
Development for Alternative Fuels in Charged DI-Engines

02:30 p.m.
K. Mahler et al.; TU Dresden
n.n.

03:00 p.m.
M. Keenan; Ricardo UK Ltd.
The use of ozone in low temperature emissions control

03:30 – 04:00 p.m. – Kaffeepause / Coffee Break

Motorenentwicklung / engine development

04:00 p.m.
N. Soulopoulos, Y. Hardalupas, A. Taylor; Imperial College London
The effects of high boost pressure and low pressure EGR on emissions and fuel consumption in an I4 light duty diesel engine

04:30 p.m.
R. Vedder, Seidel, Lippert; Atlanting GmbH
Abgaskondensat im Ansaugtrakt unter RDE Bedingungen
Exhaust gas condensate in the air intake system under RDE conditions

05:00 p.m.
Th. Körfer, H. Busch, M. Scassa, M. Schönen, J. Fuerst, H.-J. Schiffgens,
M. Younkins, K. Wang; FEV Group GmbH
Neuheitliche NOx-Reduzierungsmaßnahmen für dieselbetriebene Anwendungen im Rahmen anstehender Reinluftprogramme
Smart Tailpipe NOx Reduction for Diesel-powered applications under upcoming clean air programs

05:30 p.m.
F. Atzler; TU Dresden
Schlusswort / Conclusion