Programm 2020

Wir freuen uns Ihnen auch dieses Jahr wieder ein interessantes Programm anbieten zu können.
We are pleased to offer you again this year an interesting program.

Wednesday, 2nd December 2020

08:15 a.m.
F. Atzler; TU Dresden
Begrüßung / Welcome

Session 1: Rahmenbedingungen und Gesetzgebung / Framework conditionsand legislation

08:30 a.m.
M.Sens et. al; IAV GmbH
CO neutrale Mobilität 2050?
The path to CO2-neutral mobility in 2050

09:00 a.m.
K.-M. Grugl; KTM AG
Die Europäische Abgasgesetzgebung für Motorräder – in einer Zeit des Wandels
the European Emission Regulation for Motorcycles – in a period of change

09:30 a.m.
G. Reddy, P. Götschl, P. Kapus, K. Prevedel; AVL List GmbH
Ways to Low and Lowest Tailpipe Emissions with Highly Efficient Gasoline Engines – Simulation as “Pathfinder Tool” for the Formulation of Conceptual Approaches

10:00 – 10:30 a.m. – Kaffeepause / Coffee Break

Session 2: Neue Antriebe und Konzepte / New drives and concepts

10 :30 a.m.
D. T. Koch, T. Ebert ; KEYOU GmbH
EGR-Strategy of an Hydrogen Combustion Engine

11:00 a.m.
M. Boeck; A.S.T. – Gruppe
Diesel-Brennstoffzelle für den mobilen Einsatz
Diesel fuel cell for mobile use

11:30 a.m.
A. Smallbone, A. P. Roskilly ; Durham University
Development of a hydrogen powered free-piston engine generator for hybrid-electric vehicles

12:00 a.m.
M. Graz, F. Wolf, F. Obrist, D. Reich ; Obrist Powertrain GmbH
Hyper-Hybrid, 2020

12:30 – 02:00 p.m. – Mittagessen / Lunch

Session 3: elektrifizierte Antriebe / electrified drives

02:00 p.m.
M. Thewes, A. Balazs, S. K. Yadla, V. Walter, M. Görgen, J. Scharf;
FEV Europe GmbH, S. Sterlepper, T. Voßhall; RWTH Aachen University
Zero-Impact Combustion Engine

02:30 p.m.
M. Ehrly, M. Schönen M. Scassa, E. Nadir, Th. Körfer, H. Busch
FEV Europe GmbH
Beitrag von zukünftigen Dieselantrieben für eine nachhaltige Mobilität
Contribution of next generation Diesel Engines towards sustainable mobility

03:00 p.m.
E. Achleitner, G. Haft, F. Kleiner, H. Stock; Vitesco Technologies GmbH
Niedrigstemissionen für elektrifizierte Ottomotoren im realen Fahrbetrieb
Lowest Real Driving Emissions for Electrified Gasoline Engines

03:30 – 04:00 p.m. – Kaffeepause / Coffee Break

Session 4: Abgasnachbehandlung / Exhaust gas aftertreatment

04:00 p.m.
C. Menne, K. Schrewe, S. Steigert, B. Maurer;
HJS Emission Technology GmbH & Co. KG
Thermomanagement und AdBlue Gemischaufbereitung – Schlüsseltechnologien auf dem Weg zu zero impact Verbrennungsmotoren
Thermal Management and AdBlue Mixture Preparation – Key Technologies for Zero Impact Powertrains

04:30 p.m.
M. Elicker, M. Scheidt, W. Christgen, F. Himsel, T. Werblinski
Schaeffler Technologies AG & Co. KG
M. Brauer, K. Hielscher, R. Pohlke; IAV GmbH
Innovatives Konzept zur Erfüllung der Emissionsvorschriften im Schwachlastbetrieb von Dieselmotoren für EU7 und darüber hinaus
Innovative Concept in Diesel Low Load Emission Compliance for EU7 and Beyond

05:00 p.m.
S. Pleace, N. Weinhold, D. Beese ; IAV GmbH
Investigations on thermal reconditioning strategies and their effects on exhaust emissions for SI engines

05:30 p.m.
D. Sammet, D. Samuelsen, E. Weingarten, T. Hoeffken; Robert Bosch GmbH
Denoxtronic 5.3: Überwachung der Dosierrate als Schlüsselfunktion für zukünftige Anforderungen
Denoxtronic 5.3: Monitoring of the dosing rate as a key function for future requirements

08:00 p .m. – Abendveranstaltung / Evening Event

Thursday, 3rd December 2020

Session 5: Partikel / Particles

08:30 a.m.
Y. Otsuki, P. Kreutziger, M. Rieker ; HORIBA Europe GmbH
A. Perez, S. Paz; Applus+ IDIADA
Die Messung von sub-23 nm Partikeln für die Auswertung von Verbrennungsmotoren im Labor und On-Board: Das PEMs4Nano Projekt
Sub-23 nm particle number measurement systems for laboratory and onboard internal combustion engine evaluations: the PEMs4Nano project

09:00 a.m.
C. Focsa, D. Duca, M. Vojkovic, Y. Carpentier, C. Pirim, P. Desgroux;
University of Lille, T. Tritscher, J. Spielvogel; TSI GmbH,
M. Rahman, A. Boies; University of Cambridge,
K. F. Lee, A. N. Bhave; CMCL Innovation, S. Legendre, O. Lancry,
P. Kreutziger, M. Rieker; HORIBA Europe GmbH
Measuring size-selected ultrafine particles emitted by internal combustion engines: the PEMS4Nano project

09:30 a.m.
R. Levy et. al; Aramco Americas – Detroit Research Center
Fuel property and composition effects on PN and criteria pollutant emissions from a modern spark-ignition engine

10:00 – 10:30 a.m. – Kaffeepause / Coffee Break

Session 6: Kraftstoffe / Fuels

10:30 a.m.
P. E. M. Soliz et al.; Bergakademie Freiberg
Vergleichende Bewertung der Energieeffizienz bei der Erzeugung von E-Fuels
Comparative assessment of the energy efficiency for the production of E-Fuels

11:00 a.m.
M. Bertau; Bergakademie Freiberg
Ist Wasserstoff die Lösung? Vom Potential Kohlenstoff-basierter Synfuels.
Is Hydrogen the solution? On the potential of carbon-based synfuels

11:30 a.m.
Y. Hemberger, R. Cracknell; Shell
Low carbon mobility options for internal combustion engines

12:00 a.m.
Ch. Saupe, F. Atzler; TU Dresden
A. Kapp, L. Deissenroth; Hyundai Motor Europe Technical Center GmbH
O. Kastner, U. Leuteritz; Vitesco Technologies GmbH
Potentiale von Oxymethylen-Dimethyl-Ether in der dieselmotorischen Verbrennung
Potentials of oxymethylene-dimethyl-ether in diesel engine combustion

12:30 – 02:00 p.m. – Mittagessen / Lunch

Session 7: Motorenentwicklung / engine development

02:00 p.m.
A. Hegab, K. Dahuwa, A. Cairns; University of Nottingham, UK
R. Francis, A. Khurana; Keronite International Ltd.
New Thermal Swing Barrier Coating for High Efficiency Diesel Engines

02:30 p.m.
F.-J. Wetzel; BMW Motorrad, A . Götze; TU Dresden
Effekte von taC-Schichten zur Reibungsreduzierung im Verbrennungsmotor
Effects of taC coatings for friction reduction in ICE

03:00 p.m.
J. Neugärtner ; IWIS motorsysteme GmbH & Co. KG
Entwicklungsmethoden und -werkzeuge, für Komponenten und Systeme
Development methods and tools, for components and systems

03:30 p.m.
R. Levy et. al; Aramco Americas – Detroit Research Center
n.n.

04 :00 p.m.
F. Atzler; TU Dresden
Schlusswort / Conclusion